السبت، 6 أكتوبر 2012

الأخيرة .. (الزرقاء)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم

ازي احوالكم وصحتكم ؟ يا رب تكونوا تمام وبألف صحة وعافية

النهاردة عيد النصر .. 6 أكتوبر .. كل سنة وحبيبتي (مصر) طيبة .. وربنا يعافيها من كل الشر اللى فيها ، ويقدرنا ونعالجها بنفسنا ، ويكتر خيرها ويعيد عنفوانها ومكانتها.. أشوفك عروسة يا مصر .. قولوا آمين ..
 
وحشتوني .. ووحشني ادوارد دي بونو .. ووحشتني القبعات ... 
 
عايزة اسألكم سؤال قبل القبعات .. امتى اخر مرة عملتوا حاجة بتحبوها واتبسطتوا بيها ؟
 
اللى مش فاكر امتى او فاكر والاجابة هي "من فترة كبيرة" يا ريت يعمل الحاجة اللى بيحبها وبتسعده النهاردة لو ينفع .. او يحطها فى الخطة فى اقرب وقت ممكن ..
ويــــــــــــــا سلاااااااااام لو الحاجة دي هتنفع غيره .. يبقى هتبقى حاجة هو بيحبها والناس بتحبها وربنا بيحبها .. وهتبقى البركة فيها تريبل (treble) .. ثلاثية يعني
 
واعرف ان لو ربنا سمحلك تعمل خير .. يبقى أراد يأجرك ويكرمك بيه .. يعني حب منه ليك انت تحديداً .. فكر كدة .. ربنا بيحبك انت واختارك انت عشان ينفع بيك حد .. ياااااااه !!
 
نرجع لموضوعنا .. "قبعات التفكير الست" ..
 
النهاردة اخر قبعة .. خلاص هنخلص .. بس انا مش هسيبكوا ..
 
بالنسبة لخريطة التفكير الشاملة .. عشان نكونها وتبقى فعلاً شاملة لازم تتضمن تفكير عاطفي بحت ، وتفكير موضوعي بحت برضو ، وتفكير متفائل ، وآخر متشائم ، وشويتين إبداع .. وحاجة مهمة جداً جداً كمان
 
الحاجة دي هي موضوعنا النهاردة ..

 
 
 
 
القبعة الزرقــــاء :
 
الأزرق هو لون السماء التى تغطي كل شئ .. لهذا تم اختيار اللون الأزرق للقبعة المعنية بالسيطرة والتنظيم والرؤية العامة .. والسيطرة هنا يقصد بها السيطرة على عملية التفكير ذاتها .. وعلى الجلسات التى يدار فيها النقاش وتطرح خلالها الأفكار ..
 
فمن اهم مسئوليات تفكير القبعة الزرقاء ان يحافظ على التركيز أثناء المناقشة على القضية محل النقاش والا يبتعد الحاضرين عن الهدف المرغوب من كل مرحلة فى الجلسة .
 
ومن الأدوات التي تساعدنا على التركيز "طرح الأسئلة" وكلما كانت محددة كانت أكثر فائدة .. فالأسئلة فى هذا الصدد نوعان (كما صنفها الكاتب):
  1. أسئلة الصيد الحر (Fishing Questions) : وهي أسئلة عامة ويصعب توقع إجاباتها.
  2. أسئلة الرماية الموجهة (Shooting Questions) وهي أسئلة  غاية فى التحديد وتكون الإجابة عليها بـ "نعم" أو "لا" .
والنوع الثاني من الأسئلة هو المطلوب لأنه أيضاً يوفر الوقت ..والفعالية (الفعالية يعني تحقيق المطلوب بالظبط فى وقته بالظبط)  هنا هي اهم الأشياء المرغوب فيها . 
 
وأيضاً التنطيم من مسؤليات مرتدي القبعة الزرقاء ..
 مثلاً ( نحن الآن بحاجة لسماع تفكير القبعة الحمراء ...
 حسناً فلنرتدي القبعة الخضراء الآن لنفكر فى الأمر ....
هذا دور القبعة الصفراء فعلينا تأجيل ارتداء القبعة السوداء لوقت لاحق... وهكذا )
 
وعليه أيضاً التأكد من أن قواعد لعبة "قبعات لتفكير الست" تطبق بشكل سليم ، فهو "المخرج" الذي يصمم الخطوات التي يجب أن تتم ، وأيضاً "الناقد" الذي يتابع ما يحدث .
 
وبم ان تفكير القبعة الزرقاء معني بالسيطرة والتنظيم .. فعلى رئيس الجلسة ان يرتديها معظم الوقت ، وهذا لا يعني انها من اختصاصه هو فقط .. ولكنه هو المسئول بالدرجة الأولى عن التنظيم والسيطرة على النقاش .
 
على مفكر القبعة الزرقاء ان يقول لأعضاء الجلسة بمنتهى الوضوح "هذا هو الهدف ، صوبوا تفكيركم تجاهه"
وعليه أيضاً ان يحدد مهام محددة للتفكير ، وأن يلخص ما وصل اليه النقاش من وقت لآخر ويقدم رؤية عامة لما تم انجازه ، ويرصد قائمة البدائل التي تم توليدها خلال الجلسة .
 
من أهم وأقوى أدوار مفكر القبعة الزرقاء أن يقوم بفض النزاعات الجدلية بين أعضاء الجلسة .. وذلك عن طريق رجوعه للحقائق التى تم التحصل عليها من تفكير القبعة البيضاء .. وعلى ضوئها يحكم من منهما على صواب ومن على خطأ .. وان لم يصل لقول فصل يفصل فى النزاع ، فعليه ان يدرج المقترحين على انهما صحيحان (وجهتي نظر مختلفتان)
 
يعني من الآخر الراجل دة بيقعد ينظم الدنيا .. واي حد بيبعد عن الموضوع بيرجعه هو تاني .. بيسيطر (زي تايجر) ويجيب م الآخر يعني ..


وبكدة يا شباب نكون خلصنا الكتاب
ونقدر نعمل خريطة تفكير تخلصنا من العذاب
ونستخدم كل مهاراتنا ونشيل من عليها التراب
 
والحمد لله رب العالمين
 
ماخلصناش كلام عن التفكير لسة .. بإذن واحد أحد هنعقب على الكتاب فى مقالتين كمان نحاول بيهم نربط القبعات ببعض ونلم الأفكار فى دماغنا عشان نستفيد بيها عملياً
 
لو حد استفاد يدعيلي ولو حد ماستفادش يدعيلي اعرف افيد :)
 
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته